Transparență în administrația publică locală din Norvegia
4 noiembrie 2021Studiu de caz municipalitatea norvegiană Haugesund
16 noiembrie 2021În luna octombrie 103 funcționari publici și aleși locali au fost instruiți de ACoR, în domeniile: etică, transparență, incompatibilități și conflict de interese
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!În luna octombrie Asociația Comunelor din România (ACoR) a organizat 5 sesiuni de formare pentru reprezentanții comunelor din județele: Prahova (30 septembrie – 03 octombrie); Cluj și Ialomița (07 – 10 octombrie); Iași și Buzău (14 – 17 octombrie).
Sesiunile de formare au avut tema „Etică și transparență, incompatibilități și conflict de interese în administrația publică locală” și fac parte din activitățile proiectului „Îmbunătățirea accesului și calității serviciilor pentru cetățeni – o administrație publică transparentă și responsabilă”, finanțat prin Granturile Norvegiene, în cadrul Programului Dezvoltare locală .
Astfel, au fost formați în cele 4 domenii ale proiectului un număr de 103 funcționari publici și aleși locali ai comunelor din România ( Prahova – 31, Cluj – 18, Ialomița – 18, Iași – 24 și Buzău – 12).
Obiectivele sesiunilor de instruire au avut în vedere înțelegerea conceptului de bună guvernare, aprofundarea principiilor bunei guvernări, îmbunătățirea cunoștințelor participanților cu privire la aspecte de etică și transparență în administrația publică locală, asimilarea noilor modificări legislative, intrate în vigoare în 17 septembrie 2021, referitoare la desemnarea consilierului de etică, în privința diseminării bunelor practici din Norvegia în ceea ce privește activitatea desfășurată în cadrul celor patru domenii de interes ale proiectului (etică, transparență, incompatibilități și conflicte de interese), prevenirea situațiilor generatoare de incompatibilități și conflicte de interese și, nu în ultimul rând, aplicarea în practică a cunoștințelor dobândite, prin elaborarea de către cursanți a unor planuri de acțiune pentru implementarea activităților identificate pe parcursul sesiunii de formare.
„În cadrul sesiunii de formare s-a evidențiat faptul că o bună guvernare presupune o administrație atât eficientă, cât și eficace, fiind adusă în discuție regula celor 4E ( Eficiență, Eficacitate, Economicitate, Etică ). În privința resurselor umane din administrația publică locală, s-au identificat competențele minime necesare atât pentru funcțiile executive, cât și pentru cele manageriale, inclusiv cele ale unui leadership etic, precum și modalități de identificare și eliminare a greșelilor, în vederea realizării unei evaluări corecte a performanțelor individuale.
De asemenea, am prezentat activitatea de standardizare a fișelor de post, inițiată de Agenția Naționala a Funcționarilor Publici, precum și proiectul de act normativ al Strategiei Naționale Anticorupție pentru perioada 2021-2025, care prevede standardizarea afișării informațiilor de interes public, pe site-ul instituției.
În cadrul discuțiilor cu privire la faptul că etica reprezintă coloana administrației publice locale, participanții au conștientizat prin intermediul unui exercițiu individual, că valorile personale au o influență majoră asupra valorilor profesionale și că integritatea este o alegere personală și ea cere curaj, moralitate, asumare și voință”, a subliniat formatorul cursului pentru reprezentanții comunelor din județul Cluj, Emanuela-Corina-Marilena MIHALACHI, secretarul general al comunei Livezile și președintele Filialei Județene Bistrița-Năsăud a Corpului Profesional al Secretarilor Generali ai Comunelor din România.
Sesiunile de formare fac parte din cele 121 de astfel de evenimente organizate de Asociația Comunelor din România (ACoR) și Asociația Municipiilor din România (AMR), în cadrul proiectului, iar până la finalul acestuia (30 septembrie 2022), vor fi instruiți în cele 4 domenii un număr de 2800 de reprezentanți ai nivelului local din fiecare județ (2000 reprezentanți ai comunelor și 800 ai municipiilor).